Poniedziałek, 30.03.2020 r.

Witajcie nasze dzieci!

Już niedługo Święta Wielkanocne. Trzeba się do nich odpowiednio przygotować! Zobaczcie jak do tego zabrały się przedszkolne Przytulaki:

Wysłuchaliście uważnie opowiadania? Spróbujcie opowiedzieć rodzicom jak przedszkolne Przytulaki zaczęły przygotowania do Świąt Wielkanocnych. Pamiętajcie, że Wy również możecie być świetnymi pomocnikami w przygotowaniach!

Jednym z zadań Przytulaków było malowanie pisanek. Czy wiecie co to są pisanki? Posłuchajcie więc wierszyków:

Pisanki

Krystyna Parnowska – Różecka

Pisanki, pisanki, jajka malowane

Nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek

Pisanki, pisanki, jajka kolorowe

Na nich malowane bajki pisankowe

Na jednej kogucik, a na drugiej słońce

Śmieją się z trzeciej laleczki tańczące

Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki

Na każdej pisance piękne opowiastki.

Pisanki

Katarzyna Bayer

Leżą w koszyczku piękne pisaneczki

kolorowe, malowane, ładnie układane.

Pierwsza ma kropeczki,

druga gwiazdki złote,

a na trzeciej siedzi

malowany kotek.

W ten wielkanocny, wielkanocny ranek

poukładam w koszu

śliczne jajka malowane.

Kolorowe pisanki.

Oto kilka kart pracy dotyczących pisanek, zachęcamy do ich wykonania:

Czy wiecie jak wyhodować pyszny szczypiorek, który będzie znakomitym dodatkiem do Wielkanocnych kanapek? Zobaczcie jaką hodowlę cebulki dymki możecie samodzielnie założyć w domu!

A czy znacie wszystkie etapy wzrostu cebuli? Jeśli jeszcze nie jesteście pewni, to mam dla Was krótkie zadanie: wytnijcie i ułóżcie w odpowiedniej kolejności 4 ilustracje przedstawiające wzrost cebuli. Cały schemat możecie przykleić na kartkę i powiesić obok waszej hodowli, żeby dobrze widzieć na jakim etapie znajduje się Wasza cebula!

Na koniec dzisiejszych propozycji zabaw zapraszamy Was do ponownego spróbowania swoich sił w grze matematycznej. Przed weekendem mogliście ściągnąć z naszej strony grę domino i urządzić wyścig żabek z origami na podstawie naszych instrukcji. Tym razem spróbujcie czegoś nowego!

Dziękujemy za Waszą uwagę, widzimy się w środę 🙂

Piątek, 27.03.2020 r.

Dzień dobry, przedszkolaki!

Na dobry początek „Wiosenna zgaduj-zgadula” – spróbujcie rozwiązać wiosenne zagadki, a odgadnięte wyrazy podzielcie na sylaby (możecie je wyklaskać), ile ich jest?

Idzie ku nam po łąkach
i cała jest w skowronkach.
W jaskółkach i w słowikach,
i w słońca ciepłych promykach.

(wiosna)

 

Szaro-bure kotki,
które wczesną wiosną
na gałązkach wierzby
nad potokiem rosną.

(bazie)

 

 

 Jedne – słodkie, okrągłe,
Zjemy je w „ostatki”.
Drugie – drobne, zwinięte
I będą z nich kwiatki.

(pączki)

Gdy ją gospodyni
z łupinek obiera,
często z jej powodu
łzy z oczu wyciera.

(cebula)

Dźwięczy nad niebem
jak srebrny dzwonek.

Tak śpiewa mały, szary

(skowronek)

Czerwone nogi i białe piórka,
przed nim do wody żaby dają nurka.

(bocian)

A teraz, dla odmiany, czas na pracę z obrazkiem. Przyjrzyjcie się uważnie ilustracji i odpowiedzcie na 9 pytań.

Kolejna propozycja dla Was, kochani! Spróbujcie rozpoznać i nazwać pierwsze wiosenne kwiaty oraz ptaki powracające z ciepłych krajów. Zabawa oczywiście przy dźwiękach „Wiosny” z “Czterech pór roku” włoskiego kompozytora Antonio Vivaldiego.

„Jak kiedyś ludzie wyganiali zimę?” – Mamo! Tato, przeczytajcie dzieciom informacje o ludowej tradycji topienia Marzanny. Nie zapomnijcie wytłumaczyć trudne słówka!

Zgodnie ze zwyczajem, w czwartą niedzielę wielkopostną na wsiach robiono słomianą kukłę, którą strojnie ubierano. Zwano ją Marzanną. Kukłę obnoszono od domostwa do domostwa, zaczynając od obejść najważniejszych osób we wsi. Gdy już “zabrano” z każdego domu całe zło i choroby, których uosobieniem była Marzanna, niesiono ją poza granice wsi i tam ją palono, a jeszcze płonącą wrzucano do wody. Na koniec orszak szybko wracał do wsi, nie oglądając się za siebie, żeby zerkającego nie uczepiła się jakaś choroba. Obrzęd ten miał zapewnić mieszkańcom wsi szczęśliwe życie aż do następnej wiosny.

Czas rozprostować kości! Oto kilka zabaw ruchowych, które Wam w tym pomogą:

„Bociany” – dzieci poruszają się po obwodzie koła, naśladując bociany. Unoszą kolana wysoko, klaszczą w dłonie prostymi rękami i krzyczą „kle, kle, kle”. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy.

„W poszukiwaniu wiosny” – dzieci siedzą w kręgu, na hasło, np. motylek, mucha, myszka ruszają się lub wydają głos jak zwierzę, którego nazwę usłyszą.

„Żabki” – dzieci ustawiają się na linii, wykonują przysiad, ręce umieszczają między stopami, naśladują skaczące żabki.

„Skaczące koniki polne” – dzieci naśladują skaczące koniki, wykonując duże susy.

Drodzy rodzice! Zapraszamy do lektury pt. „Jak nauczyć dziecko przegrywania?” przygotowanej przez naszą psycholog, panią Karolinę Mostowską. Odnośnik do publikacji znajduje się poniżej. 

Teraz zapraszamy na gry rodzinne:

1.  “Wiosenne domino sześcioboczne”

2. Grę – “Wyścigi żabek” (doskonalącą umiejętność dodawania liczb naturalnych w zakresie 10)

Pomoce:

  • plansza podzielona na równe odcinki oznaczone cyframi od 1 do 5
  • papierowe żabki wykonane techniką origami (instrukcja wykonania żabki na filmie powyżej)
  • zestaw cyfr

Przebieg gry:

W zabawie bierze udział co najmniej dwoje graczy. Ustawiają oni swoje żabki na linii startu (przed planszą). Należy wcześniej ustalić, czy wynikiem będzie pole oznaczone cyfrą, do której będą bliżej tylne czy przednie łapki żabki. Gracze kolejno naciskają palcem tył żabki. Żabka skacze i jeśli jest np. przy cyfrze 2, zabiera sobie kartonik z cyfrą 2. Potem skaczą następne żabki. Skoki możemy powtórzyć dwa lub trzy razy (w zależności od umiejętności dodawania przez dzieci). Na zakończenie dzieci dodają swoje wyniki (które wskazują zebrane cyfry). Wygrywa to dziecko, którego uzyskana suma jest największa.

Mamy nadzieję, że wystarczy Wam zabaw na cały weekend 🙂 Pozdrawiamy serdecznie!

Środa, 25.03.2020 r.

Witajcie drogie dzieci!

Dzisiaj zajrzymy ponownie do rodzinki Wiercipiętka. Tym razem zapoznamy się z wiosenną przygodą siostry Wiercipiętka – Wierciłapki. Zapraszamy do lektury!

Jeśli spodobały wam się przygody Wiercipiętka, zapraszamy do wysłuchania kolejnych.

Możecie też wyczarować wiosnę we własnym domu. Oto kilka propozycji zabaw plastycznych w wersji kryzysowej.

Przygotujcie dwa koła o średnicy ok. 8 cm i jedno ok. 4 cm oraz dwa paski papieru. Jak widać, może to być stara gazeta, a brak nożyczek nie jest przeszkodą. Gdybyście nie mieli kleju, można go zrobić domowym sposobem.

praca1

Przepis na klej: do garnka wsypujemy po jednej czubatej łyżce mąki ziemniaczanej i mąki pszennej. Mieszamy całość do pozbycia się grudek i uzyskania jednolitej masy. Zalewamy roztwór szklanką wrzątku. Cały czas mieszamy. Klej musi mieć konsystencję ciasta na naleśniki.

Trochę więcej pracy i pomocy (na przykład starszego rodzeństwa) wymaga kolejna propozycja.

Przygotujcie kilka prostokątów 9×7 cm lub 12×10 cm. Mogą być wycięte z gazety. Poniżej znajduje się instrukcja, jak zginać papier, by powstały przebiśniegi.

Składane kwiatki mogą wam posłużyć do układania rytmów. Spróbujcie je odtworzyć oraz układać własne rytmy. Kwiatki mogą być duże oraz małe, mogą być w kilku kolorach, pochylone w prawo i w lewo. Wymyślcie coś ciekawego. Miłej zabawy!

Dużo raźniej będzie się wam pracowało słuchając piosenek o wiośnie. Szybko wpadają w ucho.

Dziękujemy, że byliście dzis z nami! Do piątku, milusińscy!

Poniedziałek, 23.03.2020 r.

Dzień dobry Jagódki, Jarzębinki i Jeżyki!

Nadeszła wiosna!

Dwoje przedszkolaków, takich jak Wy – Ada i Olek też ją zauważyli, a wcale nie było łatwo.

Posłuchajcie jak przygodę o wiośnie opowiada dziadek naszych bohaterów.

Wiem, że teraz bardzo dużo czasu spędzacie w domu.

Zapraszam zatem na wiosenny spacer!

Poszukajmy oznak wiosny!

Pamiętacie jak uczyliśmy się wiosennych piosenek?

Wiosna, wiosna, jestem wiosna

Patrzcie jaką piękną suknię mam!

A waszą ulubioną – Jesteśmy żaby, aby, aby?

Przypomnijcie je sobie koniecznie i nauczcie śpiewać rodziców, siostrę lub brata. Wiem, że świetnie Wam to wychodzi 🙂

Drodzy rodzice!

Oto karty pracy do zajęć z dziećmi:

W teczce plastycznej „Jeżyków” – 4 – latków mamy dwie wiosenne prace.

Proszę, zróbcie marzannę – karta 38.

i / lub postać Pani Wiosny – karta 35.

Jagódki i Jarzębinki mogą wykonać portret Pani wiosny / lub marzannę dowolną techniką z pomocą rodziców. Zapraszamy także do pokolorowania wiosny i własnej twórczości 😉

A teraz… zabawa ruchowa!

Wiecie, że żadne zajęcia w przedszkolu nie mogą się bez niej obyć!

Zaproście rodziców do wspólnego tańca z żabą i bocianem.

I jak się udało? Kto najlepiej wywija na domowym parkiecie?

Do zobaczenia w środę kochane Zuchy!

Piątek, 20.03.2020 r.

Miło Was znowu gościć!

Dzisiaj przedstawiamy rodzinę Wiercipiętka. Przyjrzyjcie się im uważnie i przeczytajcie jedną z przygód małego stworka oraz jego najlepszego przyjaciela.

Wiercipiętek się brudzi

Mateusz Galica

Już od rana Wiercipiętek był bardzo zapracowany, tak że nawet nie zdążył po śniadaniu wytrzeć

z buzi dżemu jagodowego. Razem ze swoim przyjacielem Zajączkiem zabrał się do malowania.

Mieszali farby, machali pędzelkami i chlapali wodą.

– Co by tu namalować? – zastanawiał się Wiercipiętek i w zamyśleniu usmarował sobie nosek

na zielono.

– A może by tak… – Zajączek drapał się pędzlem po uchu, które robiło się coraz bardziej

niebieskie. – A może by tak… obrazek dla mamy?

– Świetnie! – ucieszył się Wiercipiętek – namaluję mojej mamie żółte słonko.

– A ja – pisnął Zajączek – czerwoną marchewkę dla mamy Zającowej.

Po chwili obrazki były już gotowe.

Wiercipiętek, zadowolony ze swojego dzieła, wytarł ręce w kurteczkę, robiąc na niej żółte

wzorki, a Zajączek machał swoim obrazkiem tak, że czerwona farba pryskała na wszystkie strony.

– Chodź już, idziemy do lasu – pospieszał Wiercipiętka.

– Po zabawie umyjcie ręce! – wołała z kuchni Wiercimama, ale oni już byli daleko.

Ale heca, ale draka,

Będziemy z Zającem skakać

Po leśnych kałużach na bosaka.

Maszerowali po leśnych dróżkach, przeskakując przez kałuże. Dla Zajączka nie było to wcale

trudne, ale Wiercipiętek… Raz się udało, drugi raz też, ale trzecia kałuża była taka wielka, że

Wiercipiętek wylądował w samym jej środku.

– Nic nie szkodzi – powiedział Zajączek, pomagając mu otrzepać się z błota – teraz porzucamy

sobie szyszkami.

To była ich ulubiona zabawa, wygrywał ten, kto wrzucił więcej szyszek do kałuży. Zawsze

udawało im się nawrzucać tak dużo szyszek, że nie potrafili ich policzyć i dlatego wygrywali

obydwaj.

– Wygrałem! – krzyczał Wiercipiętek.

– Wygrałem! – przekrzykiwał go Zajączek.

– No to wracamy – i obydwaj, ile sił w nogach, pobiegli do domu.

Wpadli do kuchni i już mieli się zabrać za pyszne orzechowe ciasto, gdy do kuchni wkroczyła

Wiercimama.

– Nic z tego, moi panowie – powiedziała groźnie i zanim się spostrzegli, siedzieli obydwaj

w wielkiej balii przed domem.

– Aj! Moje uszy! – piszczał Zając.

– Ojojoj, nachlapałaś mi do oczu! – jęczał Wiercipiętek.

– Jestem cały mokry, zupełnie mokry! – narzekał Zajączek.

– Mamo, przecież kąpałem się wczoraj, już wystarczy – prosił Wiercipiętek, ale mama nie

miała litości. Szorowała ich wielką gąbką raz i dwa, raz i dwa, aż bańki mydlane fruwały dookoła.

Po chwili obaj siedzieli owinięci w wielkie ręczniki, a Wiercimama, uśmiechając się tajemniczo,

powiedziała:

– Widziałam tu przed chwilą jakieś dwa straszne brudasy, mam nadzieję, że nie zjadły pysznego

ciasta, które upiekłam specjalnie dla was.

Jeśli macie ochotę, spróbujcie zilustrować przygodę Wiercipiętka dowolną techniką plastyczną. My proponujemy farby paluszkowe. Dlaczego?

Po takiej pracy trzeba porządnie umyć rączki 🙂, a podczas mycia bardzo pomocny może okazać się pewien wierszyk:

Czyste ręce

Iwona Salach

Dziś od rana plusk w łazience,

to maluchy myją ręce.

Najpierw w wodzie opłukują,

potem mydłem nasmarują.

Znowu woda – istny cud!

W umywalkę puk, puk, puk!

Jeszcze tylko kran zakręcę

i już czyste moje ręce.

Dzieci z grupy V – „Jeżyki” – powinny mieć wypełnione karty pracy do strony 17 włącznie. Jeśli ktoś był nieobecny może stopniowo nadrobić zaległości. Już niedługo zadania wiosenne!

Dla chętnych dzieci mamy jeszcze trzy zadania do wydrukowania, oto one:

Pamiętamy o Was! Życzymy udanego weekendu
i zajrzyjcie tu w poniedziałek 🙂 Pa!

Środa, 18.03.2020 r.

Witajcie kochane przedszkolaki!

Zachęcamy Was do częstego mycia rąk mydłem, w ciepłej wodzie. Pamiętajcie, że to bardzo ważne aby zmyć z nich
wszystkie bakterie i wirusy!

Zobaczcie co sądzi o tym Myszka w Paski!

Dzieci 4 letnie z grupy V mają
w teczkach plastycznych wielką bakterię do pokolorowania – karta 49.

Pozostałe dzieci mogą wykonać groźnego mikroba samodzielnie, dowolną techniką… można go narysować, wyciąć lub
zrobić kleksa z farby. Nie zapomnijcie przynieść pracy do przedszkola, kiedy znowu się spotkamy, albo poproście rodziców, żeby wysłali zdjęcie Waszej pracy na pocztę elektroniczną przedszkola – stworzymy bakterio-galerię, którą każdy będzie mógł tutaj obejrzeć!

Dla zuchów żądnych dalszych doświadczeń plastyczno-technicznych proponujemy zestaw kolorowanek, łamigłówek i wyklejanek z kategorii „Dbam o higienę osobistą” (źródło: www.superkid.pl):

Na zakończenie zapraszamy wszystkich do wspólnego tańca i śpiewu przy „Mydło lubi zabawę”

To wszystko na dziś, kochani! Trzymajcie się zdrowo i czyściutko 🙂 Do zobaczenia w piątek!