Rok przedszkolny 2021/22

     Przyszło lato – czas żniw, i zbiorów! Nasza ciężka praca opłaciła się – w skrzynkach hodowlanych wzorowo wyrosła sałata, szczypior, piękne rzodkiewki (dość ostre), natomiast na marchew i ziemniaki trzeba jeszcze ciut poczekać. W sadzie owocowym zebraliśmy już wszystkie czerwone i białe porzeczki, które trafiły do budyniów naszych przedszkolaków. Jabłuszka rosną powoli, ale i na nie przyjdzie pora. Kwiatki zostawiamy pszczołom :-).

     W czerwcu gościliśmy ponownie Zespół KOP, który wystąpił ze swoim najlepszym, niemal musicalowym wydaniu z przedstawieniem: „Idzie lato, co wy na to?”. Ponadto, dzięki uprzejmości i zaangażowaniu rodziców Jasia z grupy IV („Czerwone Kapturki i Wilki”) przedszkolaki spotkały się z maskotką firmy ENEA, Świetlikiem. Świetlik i mama Jasia opowiedzieli dzieciom o tym, jakie są źródła pozyskiwania energii elektrycznej, z uwzględnieniem bezpiecznego korzystania z prądu w domu oraz zachowania podczas wyładowań atmosferycznych. To ważne, szczególnie, że kataklizmy pogodowe nawiedzają nas od czasu do czasu, w szczególności właśnie burze z porywistymi wiatrami.

     Czerwiec jest tradycyjnie już od lat „Miesiącem bezpieczeństwa”, dlatego w tygodniu 20-24.06.22 część dydaktyczna w każdej grupie wiekowej dotyczyła zaznajamiania się z pracą służb ratunkowych, utrwalania numerów alarmowych oraz wiadomości z zakresu bezpiecznego zachowania w domu i na zewnątrz (z uwzględnieniem celów wakacyjnych podróży). Przedszkolaki odbyły też „szkolenie” z zasad obcowania z nieznajomym psem i reagowania w sytuacji zagrożenia.

     Nasi wspaniali zerówkowicze z grupy III („Smoki”) zaprezentowali kultowe piosenki znane z „Akademii Pana Kleksa” – „Kaczkę Dziwaczkę”, „Kwokę” i „Lenia”. W kolorowych perukach odśpiewali piosenkę M. Jeżowskiej pt. „Tydzień u fryzjera”. Była też „Rzepka” J. Brzechwy, wiersze i piosenki dla rodziców oraz finałowa piosenka „Pożegnanie Przedszkola”. „Smoki” wystąpiły zarówno przed rodzicami zaproszonymi na uroczystość zakończenia roku szkolnego, jak i przed przedszkolakami, które jeszcze nie zdają sobie chyba sprawy z tego, że za rok, dwa, jako następne pokolenia, sami opuszczą mury Przedszkola… 🙂

     Zapraszamy do galerii zdjęć z dwóch festynów, naszego własnego, rodzinnego, na terenie ogrodów Przedszkola, oraz z festynu w nieodległym Przedszkolu nr 131

     Dziękujemy wszystkim rodzinom, które zaangażowały się w pieczenie ciast, ciasteczek, organizację przeróżnych smakołyków dla wszystkich gości, oraz wszystkim wspaniałym osobom urzędującym na stoiskach z malowaniem buziek, dmuchaniem balonów, baniek, wyplataniem warkoczyków! Panom i Paniom serdeczne podziękowania za wspaniałą współorganizację, mobilizację i udział, również w pracach porządkowych. Wysiłek się opłacił 😉

     Dziękujemy również organizatorom za zaproszenie na festyn w Przedszkolu nr 131! Ogrom atrakcji był niemal przytłaczający – z pewnością wszystkie dzieci spały tej samej nocy „jak trusie” ;-). Warto wspomnieć o świetnych punktach edukacyjnych Policji, Straży Miejskiej, w tym Eko Patrolu i Straży Pożarnej. Dzieci mogły posłuchać o akcjach ratunkowych, dotyczących zwierzaków dzikich, domowych, jak i egzotycznych. Obejrzeć wóz Eko Patrolu, a w nim różnego rodzaju kennele, klatki, transportery i chwytaki do zwierząt (np. łapak z workiem na węże). Strażacy zapewnili dzieciom zajęcia praktyczne pod postacią ratowania zabawek z (nieszkodliwie) zadymionego namiotu 🙂

     Parę słów o wycieczce do Teatru Animacji. Mieliśmy ogromne szczęście, bo oprócz genialnego spektaklu pt. „Bajki malutkie 2”, wycieczkę po wszystkich zakamarkach teatru zafundowała nam aktorka i reżyserka, p. Mariola Ryl-Krystianowska! Byliśmy na obu scenach, w „kieszeni” teatru, w garderobie, w magazynie, a przede wszystkim w powstającym muzeum lalek, gdzie dzieci zobaczyły wszystkie te rękodzielnicze arcydzieła, poznały rodzaje i zasady animacji pacynek, pyskówek, marionetek i jawajek.

     Dziewiątego maja odbyliśmy lekcję edukacyjną w Starym Zoo o cechach i przeznaczeniu zwierząt gospodarskich. Odbyły się też zajęcia terenowe, gdzie dowiadywaliśmy się o zwyczajach i adaptacji zwierząt do miejsca, i warunków życia (np. ośle uszy vs końskie uszy, wykształcenie racic i kopyt, dlaczego świnki lubią błotko). Zwiedziliśmy pawilon ryb, płazów i gadów, wybieg żółwi, małpiarnię, ptaszarnię, właściwie większość wybiegów zwierząt. Odwiedziny w zoo (starym i nowym) to zawsze wartościowe doświadczenie

     Ogromnym atutem naszego Przedszkola jest niewątpliwie ogród. Dysponujemy obszernym terenem zielonym w centrum miasta, co nie zdarza się często, można więc powiedzieć, że mamy szczęście :-). Wiadomo jednak, że szczęściu trzeba pomagać, dlatego nie tylko dbamy o nasze ogrody w podstawowym zakresie, ale też staramy się wprowadzać korzystne zmiany – sadzimy drzewa i krzewy (brzozy zacieniające piaskownice, tuje, jako naturalne ekrany akustyczne), zakładamy rabaty, wykorzystujemy ogród do celów edukacyjnych i wychowawczych (nie tylko wiedza o świecie przyrodniczym, ale też umiłowanie go). Można pokusić się o stwierdzenie, że korzystamy z hortiterapii. „Hortiterapia to rodzaj rehabilitacji, związanej z uprawieniem ogrodnictwa. Bliski kontakt z naturą w założeniu ma obniżyć stres, poprawić nastrój, przywrócić równowagę psychiczną(…)” (za portal.abczdrowie.pl). Nasz ogród to również rzadko spotykane okazy, w tym drzewa: Katalpa (Surmia), Mamutowiec olbrzymi, Kasztan jadalny czy Klon palmowy. Ponadto, mamy piękną Magnolię, Migdałka trójklapowego, kilka krzewów forsycji, różaneczniki, bzy i róże kilku odmian. Kilka lat temu założyliśmy własny sad, w którym owocują jabłka, gruszki, czereśnie, wiśnie, brzoskwinie, śliwki, porzeczki i agrest. W owalnym klombie ogrodu startowego dla maluchów kwitną wiosenne cebule sadzone jesienią przez dzieci: kilka odmian szafirków, hiacyntów, żonkile, wiele odmian tulipanów. W części ogrodu ze „Statkiem” (sprzęt ogólnorozwojowy) znajdują się też zeszłoroczne sadzonki bergenii, funkii, żurawek, wrzosów, konwalii i dzwonków. Skrzynie w ogrodzie i korytka na balustradach zapełnią się wkrótce sadzonkami pomidorów, marchwi, rzodkwi, ziemniaków, brokułów i sałaty, które dzieci posadziły uprzednio w salach. Posadzony kilka lat temu żywy wigwam wierzbowy ma się dobrze. Dysponujemy też własnymi szyszkami ;-), generalnie materiałem przyrodniczym wykorzystywanym przez dzieci w zabawach, w edukacji i działalności artystycznej. 

Nasz ogród to bezcenny skarb. Udowadniamy to opowieścią, a podpieramy galerią zdjęć, do której serdecznie zapraszamy!

Zespół P127

     Wszystkim nam niezmiernie dłużyło się czekanie na wiosenne, ciepłe dni, pełne słonka, kolorowych kwiatów i wszechobecnych zapylaczy. Aby troszkę zachęcić wiosnę do zaostrzenia ruchów, zaprosiliśmy do Przedszkola prawdziwe pszczoły! Zapoznaliśmy się lepiej z ich trybem życia, potrzebami i uży/pożytecznością. Co by to było bez pszczół?! Strach się bać 🙂 A ich samych bać się wcale nie trzeba!

     Wielkie wydarzenie miało miejsce w grupach maluchów – czyli u „Smerfów” i „Biedronek”. Pojechali na pierwszą wycieczkę autokarową! Na dodatek do Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie. Walory tego miejsca ciężko zliczyć, a na dodatek ciągle się rozwijają – Przedszkolaki wzięły udział w profesjonalnym przedstawieniu teatralnym i w warsztatach plastycznych. Choć i tak największym hitem są zawsze żywe zwierzaki :-).

     Wszystkie dzieci wzięły udział (po kolei;-)) w przedstawieniu teatralnym pt. „Pani Wiosna Radosna” w wykonaniu duetu aktorskiego z Zespołu KOP. Spektakl pełen humoru i śpiewu na żywo, interakcji i dobrej zabawy (i jeszcze raz śpiewu, hipnotyzującego głosu wspaniałej Aktorki!).

     Palmę pierwszeństwa i tak trzeba przyznać żywym zwierzakom. Były to konkretnie „Zwjeżaki” Pana Szymona: wąż boa, wąż zbożowy, agama brodata, kameleon, gekon, ptasznik, jeż afrykański i lotopałanka australijska. Dzieci miały okazję dowiedzieć się więcej o cechach, trybie życia i pochodzeniu tych egzotycznych stworzeń. Pan Szymon pokazał, jak spożywają żywy pokarm, tuptają swoimi małymi łapeczkami, jak skaczą (lotopałanka – HIT), jak zmieniają kolor (kameleon), jak chodzą po ścianach (gekon) jak produkują pajęczynę (to wiadomo:-)). Dzieci dowiedziały się też, że przetrwanie tych gatunków zależy od nas – ludzi – od świadomych wyborów na co dzień (np. unikanie oleju palmowego oraz mądre kupowanie – aby nie marnować żywności i nie gromadzić zbędnych dóbr, które tak naprawdę nie są nam potrzebne). Coś pięknego!

     Ponadto, Zerówkowicze wyruszyli w podróż na wycieczkę do Teatru Animacji na „Baśń o trzech konikach”. Biorąc pod uwagę własne doświadczenia możemy z dużą dozą pewności stwierdzić, że dzieci zapamiętają to wydarzenie do końca swojego życia. 

      Wszystkie dzieci z niecierpliwością czekały na bal przebierańców, który w tym roku odbył się w środku trwającego właśnie karnawału. Przedszkole opanowały niezmordowane Elzy (który to już rok fenomenu „Frozen?”), Spidermany, Batmany, Supermany, Ironmany i many, many more… 🙂 Furkotały skrzydełka biedronek, pszczółek, wróżek i smoków. Nie zabrakło też dzielnych rycerzy i przedstawicieli służb mundurowych, na szczęście bez akcesoriów do pacyfikacji ;-). Dzieci brały udział w zabawach tanecznych, rytmicznych i ruchowych w swoich, specjalnie przystrojonych na tę okazję salach. Nie zabrakło też balonów – pod sufity i na wynos :-).
      Kolejną atrakcją karnawałową był pokaz iluzjonistyczny Armanda Górnego, który zafundował dzieciom dobrą zabawę ubraną w magiczne sztuczki. Przedszkolaki nie wierzyły własnym oczom, ponieważ artysta sprawiał, że przedmioty znikały, pojawiały się znikąd, zmieniały kolory lub wyginały się, choć teoretycznie nie powinny. Nie będziemy zdradzać, co się tam działo – to trzeba po prostu zobaczyć! 🙂

     Grudzień to zawsze czas świątecznych przygotowań. Przedszkole zmienia się w małą Laponię – w każdym pomieszczeniu udekorowana choinka, girlandy, tysiące lampek. Gwiazdorki/Mikołaje zwisają z drabinek, spoglądają na dzieci z półeczek w towarzystwie elfów, reniferów, bałwanków i innych świątecznych dekoracji charakterystycznych tylko dla Bożego Narodzenia. Na co dzień słychać kolędy w języku polskim i angielskim, w wersjach tradycyjnych, instrumentalnych, po górolsku, a także po angielsku, włączając to hity z list przebojów. W tym roku w dzień przedszkolnej Wigilii było ciut inaczej, bo zabrakło dwóch grup, aczkolwiek pozostałe dzieci świętowały jak należy, co widać na załączonych obrazkach :-).
     Powitaliśmy też „Panią Zimę” Metodą Porannego Kręgu, co zawsze umożliwia dzieciom wielozmysłowe doświadczanie świata. Zaangażowany był wzrok, dzięki przypisanym Zimie kolorom (biały, niebieski), słuch, dzięki dźwiękom dzwonków i trójkątów, węch (świece i kominki zapachowe), smak (miętowa herbatka) oraz obowiązkowo dotyk, w realizowanych eksperymentach – mroźnych, zgodnie z porą roku. Działo się oczywiście dużo więcej, a żeby się dowiedzieć, o czym mowa, zapraszamy do obejrzenia zdjęć.

     W drugiej połowie października wszystkie przedszkolaki z cudownym zaangażowaniem podjęły się prac ogrodowych w ramach projektu edukacyjnego pt. „Jesień w ogrodzie”. W przeciągu około dwóch tygodni (18-29.10.2021) zdziałaliśmy, co następuje:

  • obsadziliśmy dwoma gatunkami tujek płot wzdłuż linii tramwajowej; p. Andrzej rozplanował miejsca nasadzeń (dzięki!), natomiast my wykopaliśmy dołki, podsypaliśmy je materiałem organicznym z własnych kompostowników, wsadziliśmy i podlaliśmy obficie;
  • w ogródku przy „Statku”, za skrzynkami, w których znajdowały się uprawy m.in. ziemniaków i rzodkwi, sadziliśmy byliny wieloletnie, tworząc urokliwą rabatę, atrakcyjną dla zapylaczy; dziękujemy rodzicom, którzy dostarczyli nam roślinki! (lawendę, wrzosy, hortensje, funkie, żurawki, dzwonki i inne);
  • w ogródku Maluszków, ponownie z pomocą p. Andrzeja, który rozplanował nasadzenia, wkopaliśmy mnóstwo cebul kwiatowych, m.in. tulipanów, narcyzów, frezji i krokusów – nie możemy się doczekać, aż zobaczymy wielobarwne efekty naszej pracy!
  • wszystkie przedszkolaki zapoznały się z zasadami kompostowania i późniejszego wykorzystania odpadów bioorganicznych w formie nawozu; na całej przestrzeni naszego wspaniałego ogrodu każdy chętny zuch mógł pracować z użyciem grabi i taczek, by zredukować trochę ilość opadłych liści klonowych, które w dużej mierze napełnią kompostowniki; dodatkowym walorem tej pracy była nauka radosnego współdziałania 🙂

     We wrześniu wszystkie przedszkolaki uczestniczyły w wewnętrznych uroczystościach nadania nazw grupowych, w inspiracji rocznym planem pracy pt. „Zabawa w teatr”. Postaciami wybranymi przez dzieci w bieżącym roku przedszkolnym zostały:
– Biedronki (grupa I),
– Smerfy (grupa II),
– Smoki (grupa III),
– Czerwone Kapturki i Wilki (grupa IV),
– Krasnoludki (grupa V),
– Gumisie (grupa VI).
Doskonały wybór, prawda? 🙂
    
Ponadto, zgodnie z naszym zwyczajem powitaliśmy jesień Metodą Porannego Kręgu, angażując przy tym wszystkie 5 zmysłów. Kontynuacją wielowymiarowego poznania świata był udział dzieci w seansie kina sferycznego. Wybór padł na film o charakterze przyrodoznawczym.
Nasi zerówkowicze uczestniczyli też w spotkaniu z
wolontariuszem z Hospicjum Palium. Dowiedzieli się, czym jest wolontariat, dlaczego „Pomaganie dodaje skrzydeł” i tworzyli piękne motyle (symbol kampanii na rzecz rozbudowy hospicjum). O tym, dlaczego akurat motyle, możecie państwo przeczytać –>tutaj<–.

Grudzień 2019

Listopad 2019

« wróć do albumu

Apel z okazji ŚWIĘTA NIEPODLEGŁOŚCI

Wrzesień 2019